EGT108 Eğitim Psikolojisi
Dersin Amacı
Dersin amacı; eğitim psikolojisinden öğretim aracı olarak yararlanan, eğitim psikolojisinde bilimsel araştırmanın önemini kavrayan, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim kuramlarını açıklayan, bu kuramların öğretime yansımalarını tartışan, davranışçı, bilişsel, sosyo-bilişsel ve sosyal yapılandırmacı yaklaşımlara göre öğrenmeyi açıklayan ve öğretimi tasarlayan, örnek olayları kavrayarak problemleri çözümleyen öğretmen adayları yetiştirmektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1. Öğretim aracı olarak eğitim psikolojisinden yararlanır.
2. Eğitimde bilimsel araştırma yöntemlerini tanır.
3. Öğretmenlerin nasıl araştırma yapabileceklerini, araştırma sonuçlarını nasıl değerlendireceklerini ve araştırma sonuçlarını öğretim ortamına nasıl yansıtacaklarını tartışır.
4. Piaget ve Vygotsky’nin bilişsel gelişim kuramlarını açıklar ve kuramların eğitsel yansımalarına ilişkin çıkarımda bulunur.
5. Sosyo-Duygusal Gelişim açısından Brofenbrenner’in Ekolojik Kuramı ile Erikson’un Yaşam Boyu Gelişim Kuramını açıklar ve kuramların eğitsel yansımalarına ilişkin çıkarımda bulunur.
6. Davranışçı, bilişsel, sosyo-bilişsel ve sosyal yapılandırmacı yaklaşıma göre öğrenme kuramlarını açıklar ve kuramların eğitsel yansımalarına ilişkin çıkarımda bulunur.
7. Eğitim yaşantılarının sunulduğu örnek olayları çözümleyerek, problemlere eğitim psikolojisi çerçevesinde çözüm üretir.
Konu 1: Etkili Bir Öğretim Aracı Olarak Eğitim Psikolojisi ve Eğitim Psikolojisinde Araştırma
Bu ünite sonunda öğrenci, eğitim psikolojisi
alanına ilişkin bazı temel düşünceleri tanır, etkili öğretmenin özelliklerini
kavrar ve etkili öğretmenin tutum ve becerilerini belirler. Etkili bir öğretim
için bilimsel araştırmanın neden önemli olduğunu açıklar, eğitimde bilimsel araştırma yöntemlerini
tanır, öğretmenlerin nasıl araştırma yapabileceklerini, araştırma sonuçlarını
nasıl değerlendireceklerini ve araştırma sonuçlarını öğretim ortamına nasıl
yansıtacaklarını tartışır. Eğitsel bir yaşantının sunulduğu örnek olayı kavrar,
örnek olaydaki problemi tanımlar, eğitim psikolojisinde araştırmanın önemini
dikkate alarak örnek olayı çözümler.
Konu 2: Gelişimi Keşfetme, Bilişsel Gelişim- Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kuramı ve Eğitsel Doğurguları
Bu ünite sonunda öğrenci, gelişimle ilgili temel
kavramları, gelişim ilkelerini ve gelişimi etkileyen faktörleri açıklar.
Gelişimle ilgili ana dönemleri ve gelişim ile eğitim arasındaki ilişkiyi
kavrar. Piaget’nin bilişsel gelişim kuramını açıklar ve kuramın eğitsel
yansımalarına ilişkin çıkarımda bulunur. Eğitsel bir yaşantının sunulduğu örnek
olayı kavrar, örnek olaydaki problemi tanımlar, Piaget’nin bilişsel gelişim
kuramı çerçevesinde örnek olaydaki problemi çözümler.
Konu 3: Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramını Tanıma, Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramlarının Karşılaştırılması, Kuramın Eğitime Uygulanması
Bu ünite sonunda öğrenci, Vygotsky’nin bilişsel
gelişim kuramını kavrar, Piaget ve Vygotsky’nin bilişsel gelişim kuramlarını
karşılaştırır. Kuramların eğitime uygulanmasındaki stratejileri keşfeder.
Konu 4: Sosyo-Duygusal Gelişim-Brofenbrenner’in Ekolojik Kuramı ile Erikson’un Yaşam Boyu Gelişim Kuramı ve Eğitsel Doğurguları
Bu ünitenin sonunda öğrenci sosyo-duygusal
gelişimle ilgili çağdaş kuramlardan Brofenbrenner’in ekolojik kuramı ile
Erikson’un yaşam boyu gelişim kuramını
açıklar. Kuramları değerlendirir ve kuramlara ilişkin mevcut eleştirileri fark
eder. Kuramları sınıf ortamına nasıl uyguladıklarına ilişkin öğretmen
söylemlerini inceler. Kuramların her
biri için çocukların eğitilmesine yönelik stratejiler önerir.
Konu 5: Öğrenmeye Yönelik Davranışçı Yaklaşımlar-Klasik ve Edimsel Koşullanma ile Eğitsel Doğurguları
Bu ünitenin sonunda öğrenci, öğrenmeye yönelik
davranışçı yaklaşımları fark eder, davranışçı yaklaşıma göre öğrenmeyi
tanımlar, klasik koşullanma ve edimsel koşullanma sürecini, ilgili kavramları,
ilkelerini açıklar, davranışçı öğrenme yaklaşımı ilkelerini öğretime uygular.
Davranışçı öğrenme yaklaşımına ilişkin eleştirileri fark eder ve davranışçı
öğrenme yaklaşımının eğitsel sonuçlarını tartışır. Eğitsel bir yaşantının
sunulduğu örnek olayı kavrar ve edimsel koşullanma ve uygulamalı davranış
analizi doğrultusunda örnek olayı çözümler.
Konu 6: Öğrenmeye Yönelik Sosyal Bilişsel Yaklaşımlar ve Eğitsel Doğurguları
Bu ünitenin sonunda öğrenci, sosyal bilişsel
öğrenme yaklaşımına göre öğrenmeyi tanımlar, Bandura’nın sosyal bilişsel öğrenme kuramını açıklar.
Gözlem yoluyla öğrenme modelini açıklar ve gözlem yoluyla öğrenmenin etkili
kullanımına ilişkin stratejiler önerir. Sosyal bilişsel öğrenme yaklaşımlarının
eğitsel sonuçlarını tartışır.
Konu 7: Öğrenmeye yönelik bilişsel yaklaşımlar ve Eğitsel Doğurguları
Bu ünitenin sonunda öğrenci bilişsel yaklaşımla
öğrenmeyi tanımlar, öğrenmeye ilişkin bilişsel ve davranışsal görüşleri
karşılaştırır, bilgiyi işleme yaklaşımını açıklar, dikkatin özelliklerini ve
gelişim süresince nasıl değiştiğini özetler, kodlama, depolama ve geri çağırma
açısından belleği tartışır. Öğrencilerin bellek gelişimini destekleyici
stratejiler önerir.
Konu 8: Sosyal Yapılandırmacı Yaklaşımlar
Bu ünitenin sonunda öğrenci, sosyal yapılandırmacı
yaklaşımı diğer yaklaşımlarla karşılaştırır, öğretmenlerin ve akranların
çocukların öğrenmesine nasıl katkıda bulunabileceklerini açıklar. Sosyal
yapılandırmacılık yaklaşımı çerçevesinde işbirlikli öğrenmeyi tanır, Küçük grup
çalışmalarının planlanmasında etkili uygulamaları tartışır. Sosyal
yapılandırmacı programları tanır. Eğitsel bir yaşantının sunulduğu örnek olayı
kavrar ve sosyal yapılandırmacı yaklaşım doğrultusunda örnek olayı çözümler.